Рекомендації щодо правил поведінки відповідальних осіб
з маломобільними групами населення
Загальні правила
- Якщо не знаєте як спілкуватися з людиною, яка має інвалідність, запитайте у неї, як їй буде зручніше;
- У спілкуванні з людиною з інвалідністю необхідно враховувати не лише її індивідуальні особливості, стан здоров’я, але також умови зовнішнього середовища;
- Намагайтеся розмовляти з такою людиною зрозумілою їй мовою;
- Зважаючи на індивідуальні особливості людини та умови, у яких вона перебуває під час розмови, використовуйте різні форми спілкування з нею: усне та письмове. Таким чином, обидві сторони зможуть висловити свою думку та зрозуміти один одного;
- Під час розмови з людиною, яка має інвалідність, звертайтесь безпосередньо до неї, а не до супроводжуючого або сурдоперекладача, які присутні при розмові;
- Якщо Ви знайомитесь з людиною, яка має інвалідність, цілком природно потиснути їй руку: навіть тим, кому важко рухати рукою або хто користується протезом;
- Будьте уважними у спілкуванні, поважайте співрозмовника;
- Якщо людині потрібно більше часу для виконання якогось завдання, не підганяйте її, будьте терплячими;
- Не варто нав’язувати свою допомогу, краще від самого початку дізнатись у людини якої саме допомоги вона потребує;
- Якщо Ви пропонуєте допомогу, чекайте поки її приймуть, а потім запитайте, що і як робити;
- Якщо ж людина відмовилась від Вашої допомоги, поважайте її вибір, пам’ятайте, що особиста свобода важлива для кожного;
- Розмовляючи з людиною, яка пересувається на візку намагайтесь розташуватися так, що її та Ваші очі були на одному рівні, тоді Вам буде простіше вести розмову. Також, можливо, Вам доведеться переміститись у більш «спокійну зону» для того, щоб допомогти такій особі поспілкуватись з Вами.
- Розмовляючи з людиною, яка має труднощі в спілкуванні, слухайте її уважно. Майте терпіння її вислухати, чекайте доки людина закінчить фразу. Не виправляйте її та не намагайтесь пояснити щось замість неї. Якщо це потрібно, ставте короткі запитання, які потребують коротких відповідей.
- Розмовляючи з людиною, що не чує, або має обмежений слух, дивіться їй прямо у вічі і говоріть чітко. Деякі люди читають по губах. Намагайтесь стояти так, щоб Вас та Ваші уста було добре видно та щоб Вам нічого не заважало.
- Особам, що не чують або мають обмежений слух, може бути необхідно читати по губах. Якщо це так, під час розмови дивіться прямо на них й не закривайте вашого обличчя й рота. Знайте, що яскраве сонячне світло чи тінь можуть заважати сприйняттю, ускладнити читання по губах. Говоріть чітко своїм звичайним голосом та зі своєю звичайною швидкістю, крім випадків, коли особа попросить Вас говорити голосніше чи повільніше. Використовуйте чіткі, коротші речення. Якщо особа з інвалідністю не зрозуміла Вас, не бійтесь повторити щойно сказане Вами або спробуйте перефразувати речення. Деяким особам, що не чують або мають обмежений слух, може бути легше зрозуміти Вас, якщо Ви також використовуватимете жестикуляцію руками, щоб пояснити напрям руху; також для правильного спрямування осіб з інвалідністю допомагає використання мап. Якщо Вас не зрозуміли, запропонуйте поспілкуватись за допомогою ручки й паперу. Коли Ви спілкуєтесь з особою зі складнощами в навчанні, використовуйте позитивну та просту побудову речення, як то "Ви шукаєте Ваше місце?" замість "Що Ви шукаєте?"
Правила спілкування з людьми, які мають вади зору
- Зустрічаючись з людиною, яка має вади зору, обов’язково назвіть себе та тих людей, які прийшли з Вами і розкажіть, де вони знаходяться;
- Запитайте людину, чи вона потребує Вашого супроводу.;
- Запропонуйте людині свою руку;
- Не хапайте людину, щоб супроводжувати її, дозвольте їй взяти Вашу руку; спитайте, чи хоче вона бути попередженою про сходи, двері та інші перешкоди.
- Коротко опишіть де Ви знаходитесь;
- При описі місця знаходження використовуйте фрази, які описують запах, слух, відстань;
- Чітко скажіть, де знаходиться її місце, або покладіть її руку на спинку її місця чи на підлокітник.
- Завжди звертайтеся напряму до людини з вадами зору, а не до супроводжуючого її;
- Завжди називайте себе на ім’я;
- Якщо Ви читайте для людини, яка погано бачить, спочатку розкажіть їй про те, що Ви збираєтеся читати. Не пропускайте інформацію, якщо Вас про це не попросять. Не можна замінювати читання будь-якого документу його переказом, особливо, якщо при цьому треба поставити підпис
- Завжди кажіть людині, коли Ви відходите назад чи йдете від неї.
- Якщо людина йде з собакою - поводирем, спитайте дозволу на те, щоб доторкнутись до неї та взаємодіяти з нею.
- Коли Ви скеровуєте особу, переконайтесь, що людина знає й розуміє кожну деталь.
Правила спілкування з людьми, які мають вади слуху
- Розмовляючи з людиною, яка має поганий слух, дивіться прямо на неї;
- Щоб привернути увагу людини, яка погано чує, назвіть її на ім’я, помахайте їй рукою або доторкніться до неї. Намагайтеся встановити з нею зоровий контакт, висловлюйте свою думку чітко і лаконічно;
- Говоріть рівно, не варто надмірно підкреслювати що-небудь;
- Якщо Вас просять декілька разів повторити щось, спробуйте перефразувати сказане;
- Не загороджуйте своє обличчя руками, волоссям чи якими-небудь предметами;
- Не змінюйте тему розмови без попередження. Використовуйте фрази-містки до інших тем на кшталт: «Добре, тепер ми можемо обговорити…»
- Якщо в усній взаємодії існують труднощі, запитайте, чи не буде простіше підтримувати зв’язок у переписці. Повідомлення мають бути простими і лаконічними;
- Якщо Ви повідомляєте інформацію, яка містить число чи адресу, напишіть її, передайте по факсу чи електронною поштою так, щоб людина змогла їх точно зрозуміти.
- Намагайтесь не використовувати довгих складних речень.
- Будьте терплячі з людьми, які мають труднощі в спілкуванні; не виправляйте їх; не закінчуйте їх речення замість них. Якщо Ви не розумієте, попросіть їх повторити сказане.
Правила спілкування з людьми, які мають труднощі у спілкуванні
- Не ігноруйте людей, яким важко говорити, бо зрозуміти їх – у Ваших цілях;
- Не перебивайте людину. Починайте говорити лише тоді, коли переконаєтесь, що вона договорила;
- Уважно вислухайте людину. Будьте терплячими, зачекайте поки людина сама закінчить фразу;
- Не виправляйте людину і не закінчуйте думку за неї;
- Не намагайтеся пришвидшити розмову. Будьте готові до того, що розмова з людиною, яка має труднощі у спілкуванні, займе у Вас більше часу;
- Підтримуйте візуальний контакт зі співрозмовником;
- Не робіть вигляд, що Ви зрозуміли співрозмовника, якщо насправді Ви не зрозуміли, що Вам сказали.
Правила спілкування з людьми, які мають психічні розлади
- Не треба думати, що люди, які мають психічні розлади, обов’язково потребують додаткової допомоги та спеціального поводження;
- Спілкуйтеся з людьми, які мають психічні розлади, як з особистостями. Не варто робити передчасних висновків на основі досвіду спілкування з іншими людьми з такою ж формою інвалідності;
- Міфом є думка, що люди, які мають психічні розлади, більше за інших схильні до насильства.
Правила спілкування з людьми, які користуються кріслом колісним
- Спробуйте опуститись на рівень очей користувача крісла колісного, або трохи відійдіть назад.
- Не нахиляйтесь і не спирайтесь на крісло колісне чи на інший допоміжний засіб людини.
- Спитайте людину, чи потребує вона допомоги під час переміщення, при відкриванні дверей, але пам’ятайте, що вона може виконувати ці функції сама.
- Залиште достатньо місця для тих, хто користується ходунками чи іншими допоміжними засобами під час ходи - не намагайтесь відібрати або схопити їх допоміжний засіб чи паличку.
- Не намагайтесь проявляти співчуття до особи, торкаючись до її голови чи плеча, оскільки це сприймається як патронаж/опіка.
Правила спілкування з людьми, які мають затримки розвитку
- Ставтесь до людей як до особистостей, відповідальних дорослих, і не робіть висновків, що вони нічого не можуть робити.
- Звертайтеся напряму до людини;
- Будьте терплячими та будьте готові пояснити інформацію більш, ніж один раз.
- Якщо це необхідно, використовуйте ілюстрації та фотографії для підтримання Вашої думки;
- Висловлюйтеся чітко і по справі;
- Намагайтесь не використовувати складних речень.
Пам’ятайте, що деякі люди з затримкою розумового розвитку віддають перевагу дотриманню певних правил чи порядку.
НАЙГОЛОВНІШЕ: не стороніться людей з інвалідністю. Якщо Ви готові вести себе з ними з повагою й розумінням, вони не образяться, якщо Ви помилитесь.